03 April 2019

:: Perjalanan Umrah Pertamaku (part 3)

Bismillahirrahmanirrahim  


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


1. Semasa di Lapangan terbang kami semua diarahkan untuk terus menunaikan Solat Maghrib Jamak dengan Solat Isyak. Selepas itu kami semua berkumpul dan membantu memasukkan beg Tiram travel ke bas yang telah menunggu di kawasan parking airport. Kebetulan kumpulan kami diuji dengan stroller salah seorang jemaah kami terpisah ke bagasi antarabangsa. Haji Mutawif terpaksa bergegas semula ke dalam dan membuat aduan. Alhamdulillah setelah 30 minit akhirnya kami berjaya mendapatkan semula stroller yang terlepas ke bahagian lain. Alhamdulillah

2. Bas yang membawa kami ke Madinah dipandu oleh seorang arab dari Sudan, tinggi berkulit gelap dan hanya boleh berbahasa Arab. Khalas? kami menjawab Khalas! Bas kami warna merah YUTONG syarikatnya. Kami difahamkan perjalanan dari Lapangan Terbang ke Madinah adalah selama 7 jam.

3. Setelah 3 jam perjalanan kami berhenti sebentar di RnR. Disana saya melihat ramai jemaah lain dari pelbagai pelusok dunia, yang datang menunaikan ibadah Umrah. Rasa kecil dan amat terharu. Haji Mutawif telah memesan nasi ayam yang ditempah dari D'Saji bersama air mineral dan buah epal. Semua ambil satu sorang dan makan di RnR. Lampu samar-samar dan suasana RnR tidak sama dengan Malaysia tentu sekali. Agak unik, tandas juga disediakan beserta surau. Kena beratur kerana kebetulan kami sampai penuh bas juga berhenti. Adat bermasyarakat.

4. Kami meneruskan perjalanan ke Madinah setelah 1 jam kemudian. Kami semua diuji sekali lagi bila perjalanan kami hanya tinggal 10-15km sahaja tiba di Tanah Haram Madinah, bas YUTONG kami tiba-tiba mengalami kerosakan. Saya perasan pada waktu itu, ada batu atau besi di jalan raya telah menghempap bahagian bawah bas. Kesannya tangki minyak hitam bas kami telah pecah. Bas terpaksa berhenti di tepi Highway dan tidak dapat meneruskan perjalanan.

5. Para Duyufurrahman nampak tenang, pemandu bas dan Haji Mutawif kami berusaha mengatasi masalah yang berlaku, akhirnya Haji Mutawif membuat pengumuman bahawa bas kami tidak dapat diperbaiki dan perlu menunggu bas lain yang akan datang membawa kami ke hotel di Madinah. Anggaran masa menunggu ialah 45 minit.

6. Selama menunggu bas lain tiba, Alhamdulillah semua jemaah sangat tenang, tidak ada yang merungut apatah lagi yang marah seakan semua faham ujian yang menimpa kami. Banyakkan bersabar dan beristighfar. Ada hikmahnya. Jam ditangan menunjukkan jam 3pagi, lagi 2 jam Azan Subuh di Madinah.

7. Setelah Bas baru tiba, kami semua lelaki bekerjasama memindahkan semua beg dan barangan ke bas lain, manakala jemaah  perempuan membantu jemaah yang uzur untuk ke bas yang lain. Tidak sampai 10 minit, kami selesai memindahkan semua barangan dan meneruskan perjalanan ke Madinah.

8. Setibanya di sempadan tanah Haram Madinah, mutawif kami Haji Safwan, membuat pengumuman dan memimpin bacaan doa memasuki tanah haram. Secara jujur saya sangat tersentuh, rasa syukur yang amat bila direzekikan ke sana. Sempat saya menoleh kepada ibu saya, kelihatan sugul menitiskan air mata tanda syukur. Dari dalam bas Haji Mutawif menunjukkan kepada kami hotel kami, amat dekat dengan Masjidil Nabawi, tidak kurang 50m dari pintu pagar 15. Alhamdulillah. 


9. Bila mana kami melihat kubah hijau Masjidil Nabawi, perbanyakkan selawat, berilah salam kepada Rasullullah, "Assalamualaika ya Rasulullah", berdiri bulu roma, rindunya bertemu kekasih Allah, ya Rasullullah. Kami menginab di hotel Elaf Taiba, 50m sahaja dari pintu no 15 Mas

10. Selepas sahaja kami check in bilik, terus bersiap untuk menunaikan Solat Subuh di Masjidil Nabawi. Suasana Subuh disana seperti solat Jumaat di Malaysia. Boleh dikatakan penuh dalam dan dataran Masjid. Kebetulan pula Jumaat adalah cuti mingguan Arab Saudi. Alhamdulillah kami sempat berjemaah Subuh pertama di Tanah Haram Madinah. Subuh kami diimakan oleh Imam Sheikh Al Hudhaifi. Sebiji macam kaset. Alhamdulillah 







No comments: