01 April 2019

:: Perjalanan Umrah Pertamaku (part1)

Bismillahirrahmanirrahim 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

1. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah saya panjatkan rasa syukur kerana direzekikan Allah untuk menunaikan Ibadah Umrah buat kali pertama dalam hidupku. Lebih istimewa lagi apabila kunjungan ini bersama Ibuku, yang selalu berdoa supaya diberikan kesempatan untuk kesana bersama anaknya.

2. Mutawif sering mengulangi, Ibadah Umrah ini bukan asbab duit, asbab masa, asbab travel agent tetapi sangat istimewa iaitu Allah yang jemput ke sana. Berapa ramai yang berduit, beharta, mempunyai masa lapang yang banyak namun tidak dijemput Allah SWT. Maka wajar sekali disyukuri dan buatlah yang terbaik dalam menuju kesempurnaan beribadah.

3. Kisah perjalanan Umrahku bermula apabila pelawaan dari Bapa Saudara (guru pencen) kepada ibuku, dan terus disahut gembira. Namun berat dihati lagi diingiti doa ibuku untuk mengerjakan Umrah bersama anaknya. Akhirnya ibu menyuarakan kepada saya akan hasrat untuk menunaikan Umrah bersama rombongan bapa saudara dan keluarga.


4. Saya pada mula, agak sahdu, terharu namun masih ingat lagi kata-kata doa ibu untuk kesana bersama anaknya. Lalu saya yakinkan ibu dengan bersetuju untuk membawa ibu disamping keluarga bapa saudara. Alhamdulillah dipermudahkan urusan, berkebetulan Tiram Travel (ada kekosongan 2 atau 3 tempat sahaja lagi), tarikh  (14 Mac - 25 Mac 2019) tiada kuliah, tiada exam. Saya daftarkan bersama ibu dan rombongan di Tiram Kota Bharu dengan RM 500 yuran pada awal Januari 2019. (Pakej saya RM 5690 safwah hotel)

5. Tidak terlintas langsung dalam perancangan saya untuk menunaikan ibadah Umrah pada 2019, memandangkan isteri sedang sarat mengandung anak ke-4 dan juga baru sahaja pulang dari Sabah pada hujung Disember 2018. Inilah dikatakan rezeki, doa ibu amat mustajab, semua adik beradik memberikan sokongan kepada saya dan ibu. Persediaan perlu dilakukan segera. Ibadah perlulah berilmu agar tidak sia-sia perbuatannya. Doa tidak putus-putus sehingga selesai ibadah, pesan ustazku.



6. Memandangkan kursus Umrah hanya diadakan pada hujung minggu, kebetulan pula saya bermusafir pada setiap hujung minggu KL- JENGKA. Kebetulan saya berjumpa rakan Pengajar disini Pn Kasma isteri kepada senior MedRad Abang Madi, yang baru sahaja pulang menunaikan Umrah pada Disember 2018 juga menggunakan perkhidmatan Tiram travel. Beliau memaklumkan di Saujana Utama juga ada pejabat cawangan Tiram travel. 



7. Saya menghubungi pejabat Tiram travel Saujana Utama, Sungai Buloh dan mohon untuk hadir bagi belajar berkursus Umrah di pejabat disana. Alhamdulillah, direzekikan pejabatnya tutup lewat, boleh lah saya ke sana lepas waktu pejabat. Saya tiba di sana pada jam 6.00 petang, dan disambut oleh Haji Faliq dan mertuanya. Di sana saya belajar secara 4 mata, dari awal perjalanan, amalan  disana, bacaan-bacaan serta ditunjukkan semua sehingga akhir, ada tv live Makkah turut membantu saya mendapat gambaran disana. Ada juga lukisan besar Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi, membuatkan saya lagi teruja untuk kesana.

8. Jam hampir 10.00 malam saya mohon undur diri dulu, bersungguh haji bercerita, begitulah semangatnya mereka membantu. Disana juga ada menjual kain ihram, alatan umrah, seperti beg kasut, bekas penyembur air, tali pinggang, sabun dan barangan keperluan lain. One stop center, di bahagian belakang pejabat pula, ada ruangan untuk kursus umrah hujung minggu, praktikal terus, mantap Tiram travel Saujana Utama. Tapi kalau hendak beli barangan kena datang petang sebab anak Haji dah balik, dia yang uruskan (no telefon Haji Faliq : 019-823 2602). Saya panjangkan slide yang diberikan download di sini klik disini

9. Turun dari pejabat, saya terus ke Klinik Siti, berhampiran pejabat Tiram travel, saya mendaftar untuk mendapatkan suntikan vaksin untuk umrah, ada pakej 3 jarum, dan saya ambil satu jarum sahaja, RM 150. Sempat juga Dr pada masa itu mengusik saya, cucuk satu jarum pun sakit, isteri bila bersalin lagi sakit, hargailah isteri, Saya hangguk faham sambil tahan sakit suntikan vaksin hidup tersebut. Klinik Siti terima cash juga kad kredit, mudah dan cepat. Saya dibekalkan kad vaksin dan ianya diperlukan semasa memohon Visa umrah nanti. (Visa diuruskan oleh Tiram travel).

10. Pulang ke pejabat saya mengisi borang Cuti Tanpa Rekod (kelayakan bagi penjawat awam 7 hari tidak termasuk hujung minggu) sedang elok, pakej saya 12 hari dan saya ambil 2 hari cuti rehat tahunan untuk urusan selepas pulang, rehat atau bagaimana. Alhamdulillah dipermudahkan urusan, permohonan saya dihantar ke ibu pejabat dan diluluskan dokumen perlu (surat pengesahan dari Tiram travel mesti ada nama, tarikh penerbangan, pergi dan balik, dan no insuran agensi) boleh mitak tiram emailkan, lampirkan sekali semasa memohon.


11. Tidak lupa juga 3 keping gambar Visa, kena maklum kat photographer, cakap visa umrah, ada syarat dia, background kena putih dan pula mesti nampak muka, besar juga muka jadinya, pakaian pula tudung hitam, dan perlu buka spek. Alhamdulillah selesai dan hantar kepada cawangan Tiram Kota Bharu, beserta baki bayaran.




No comments: