22 December 2009

:: Apabila MOU di tandatangani

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
SALAM 1MALAYSIA
.
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan salam maal Hijrah kepada semua pelayar maya blog saya ini yang tidak jemu-jemu datang mengunjungi. Saya akui ruang dan peluang membataskan saya dan anda semua tatkala semester kedua bakal menjelma. Tambahan pula cabaran baru saya di kampus kesihatan ini berkaitan dengan akses internet. Namun dalam kesempitan ruang untuk berbicara ini, sudikanlah saya melahirkan luahan rasa kesyukuran, keriangan, dan rasa sedih yang amat atas apa yang berlaku di sekeliling kita kini.
.
Seperti yang diketahui umum, baru-baru ini satu peristiwa yang bersejarah berlaku dalam era politik negara kita apabila MOU persepakatan di tandatangani antara 3 pakatan parti pembangkang. Ramai mula perkatakan. Ada yang mendabik dada, ada yang meragui dan ada yang tidak mampu berkata-kata. Bagi segelintir rakan mahasiswa apabila saya mengajukan soalan minta pendapat mereka, nampak mereka juga kabur dan sedikit kecewa. Mungkin suasana di Kelantan kini memberi kesan kepada mereka dalam memberi pendapat dan ulasan. Perjuangan parti PAS mereka dakwa akan sedikit terjejas jika terus berada dalam pakatan tersebut ujarnya. Pada pendapat saya, ini merupakan langkah berani presiden PAS dalam memikat hati pengundi mereka. Namun perjungan mereka tampak pincang dek ucapan Karpal Sigh yang berusaha menjadikan presiden PKR sebagai PM bukannya presiden PAS. Menarik juga peranan DAP ini yang secara tidak langsung meletakkan mereka di tempat yang selamat dikalangan pengundi melayu. Seronok untuk diperhatikan apakah langkah seterusnya mereka.
.
Suasana di negeri Kelantan juga kembali hangat krisis KRONI dalam pentadbiran kerajaan NEGERI. Mungkin pada masa akan datang akan ada Poster MB Kelantan dan menantu seperti Pak Lah dan KJ dahulu. Besar pulak tu. Suara anak-anak MB Kelantan juga kini mula timbul. Apakah ada desakan ataupun ada keperluan. Mungkin mereka rasa tersinggung dan media alternatif seperti blog digunakan. Bagi saya seruan anak lelaki MB Kelantan (Nik Abduh) haruslah di iktiraf dan dijadikan tanda aras bagi seluruh ahli PAS di negeri Kelantan ini. MB kini sudah penat dan letih. Kapan mahu berehat dan dilihat kini sudah tidak mampu mengembalikan kegemilangan Kelantan. Semalam di kampus kesihatan di edarkan Buletin Kerajaan Negeri Kelantan oleh tangan-tangan ajaib yang selalu sahaja menyembunyikan diri mengedarkannya. Dalam kandungannya memaparkan bajet Negeri Kelantan dan sekitar sidang DUN baru-baru ini. Saya masih lagi belum menghayatinya dan InshaAllah akan saya kupas dalam post akan datang. Apa yang pasti parti ketiga dipersalahkan. Meletakkan kesalahan atas sebab orang lain bukan mengakui kegagalan mereka.
.
Semester 2 bakal menjelma 28 Disember 2009 ini. Mungkin ramai yang sudah bersiap siaga untuk mengharungi semester akan datang. Bagi politikus kampus juga cukup bersedia untuk sekali lagi bertarung dalam pilihan raya kampus akan datang. InshaAllah selagi nyawa dikandung badan, saya akan turut sama berjuang kerana darah pejuang tidak pernah henti mengalir.
.
Sedikit sebanyak untuk dikongsi kewujudan kayu-kayu pancang, menjadi tanda tanya para pelajar. Apakah akan ada projek lagi di USM kampus kesihatan. Ucapan kesyukuran seharusnya dizahirkan, InshaAllah dalam 2-3 hari ini akan terjawablah teka-teki apakah akan berlaku di sebalik pagar dan kayu-kayu di kawasan tangki air berhampiran surau USM tersebut.
.
Coretan mengenai penyelidikan saya, ada sedikit penambahbaikkan dan ianya Alhamdulillah dinamik dan saya akan membawa bekalan proporsal yang sempurna untuk dibentangkan dan dipertahankan di kampus induk nanti. Melalui perbincangan dengan kakak senior saya yang baru hari pertama melaporkan diri sebagai pelajar PHD di sini sedikit sebanyak membuatkan semangat saya makin berkobar-kobar. Di kongsikan kepada saya betapa pentingnya untuk sekurang-kurangnya mempunyai satu penyelidikan yang di Publish dan sekurang-kurangnya satu di persembahkan di mana-mana bagi kenaikan pangkat ke tangga 51. InshaAllah, penyelidikan kali ini akan saya terbitkan. Doakan kejayaan saya.
.
"Jurnal; baca dan faham"
:: Perjuangan harus diteruskan

No comments: