31 August 2009

:: Apa erti kemerdekaan

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Tanggal 31 Ogos 2009 sekali lagi muncul di permulaan Bulan yang penuh keberkatan iaitu RAMADHAN. Maka hari ini genablah Malaysia merdeka selama 52 tahun. Penuh ranjau yang ditempuh semasa memperjuangkan MERDEKA di kenangkan kembali dalam pelbagai cara dan peristiwa. Tidak lain tidak bukan untuk melahirkan rasa syukur dalam hati kita bahawa nikmat kemerdekaan yang wujud selama ini amat besar nilainya. Membina memang sukar berbanding untuk memusnahkannya. Bagi saya apakah erti kemerdekaan yang sebenar. Terpulang kepada individu untuk mentakrifkannya. Barulah merdeka.
.
Di Universiti Sains Malaysia kampus INDUK, sambutan diadakan secara besar-besaran dengan dimulakan dengan solat hajat dan juga bacaan surah Yassin di Masjid. Selepas itu kemuncak sambutan dimulakan dengan Solat ISYAK secara berjemaah dan Solat sunat TARAWIKH yang diimamkan oleh Ustaz Syakir. Alhamdulillah sambutan berjalan lancar. Tidak ada bunga api dan tidak ada perhimpunan besar-besaran diadakan saya difahamkan. Semua sudah memadai dengan kaifiat TARAWIKH yang dilakukan secara berjemaah. Penuh Masjid semalam Alhamdulillah. Cuaca juga baik. Makanan berbuka pun sedap.
.
Dalam keseronokan menyambut hari kemerdekaan Malaysia, seperti biasa saya menghubungi rakan-rakan dalam ruangan sembang di Malaysia. Mereka semua gembira dan bangga menjadi rakyat MALAYSIA. Tetapi ada juga sahabat dari negara jiran INDONESIA yang tetiba melahirkan rasa tidak puas hati terhadap beberapa isu melibatkan MALAYSIA-INDONESIA. Namun saya cuba bernagotiasi dan menyelesaikan dengan penuh behemat. Perlu diingat MALAYSIA-INDONESIA hampir sama dari segenab aspek meliputi budaya, makanan, cara hidup, agama dan banyak lagi. Isu-isu sensitif yang ditimbulkan sikit sebanyak membuatkan saya kecewa dengan rakan serumpun namun saya yakin hanya segelintir sahaja yang berpendapat sedemikian. Mungkin juga sensasi media yang amat mencemburui MALAYSIA.
.
Di kesempatan ini juga saya juga ingin melahirkan rasa syukur yang amat sangat kepada tuhan kerana saya dilahirkan di MALAYSIA. Walaupun generasi pasca MERDEKA, namun tanggungjawab kepada saya amat besar untuk memastikan nikmat MERDEKA ini akan terus dikecapi untuk generasi seterusnya. Panjatkan doa dan lipatkan usaha mendaulatkannya pasti akan kecapi kejayaan. Jalur gemilang jadi lambang mercu tanda kita rakyat MALAYSIA. Semoga MALAYSIA akan terus berada di bawah rahmat ALLAH SWT dan kesudahan yang baik bagi seluruh umat MALAYSIA. Sama-samalah kita menjadikan MALAYSIA sebuah negara yang terbaik di kalangan yang terbaik.
.
ALHAMDULILLAH, SAYA BANGGA JADI RAKYAT MALAYSIA
.
"MERDEKA-laungan keramat"
:: Al-Fatihah untuk pejuang KEMERDEKAAN

No comments: