29 August 2009

:: Ramadhan di Perantauan

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Cepat betul masa berlalu. Hari ini sudah 7 Ramadhan 1430H. Genab seminggu kita berpuasa. Memang tahun ini merupakan puasa yang amat bersejarah dalam hidup saya. Bermula dengan hari pertama saya terpaksa bersahur di tengah-tengah hutan Gerik Perak akibat bas yang saya naik rosak. Banyak pengalaman ditimba pada malam itu apa yang menariknya ingin sangat saya kongsi. Pertama penumpang bas itu terdiri daripada semua kaum Melayu, Cina dan India serta 2 orang mat saleh dan 2 orang tok arab ngan 2 orang pak indon. Ada baby, ada dak sekolah ada mak cik semua peringkat umur ada. Macam 1 Malaysia lak. Bas yang saya naiki dari Kelantan ke Penang tetiba berhenti di tepi sebuah hutan yang gelapnya tidak dapat saya bayangkan. Cuma cayaha bulan dan bintang sahaja jadi peneman. Bas tidak ada pilihan selain berhenti kerana kipas enjinya rosak. Kebetulan telefon tidak ada line. Makin kalut dibuatnya. Namun saya yakin dan percaya bahawa ada hikmahnya.
.
Dalam kekalutan di tengah-tengah hutan jam jelas menunjukkan angka 2 pagi. Mujurlah dahulu semasa di USM kampus kesihatan saya pernah mengikuti kursus yang mempunyai modul kembara malam dalam hutan.heheh. Pemandu pun tidak ada idea untuk menyelesaikan masalah terpaksa kami semua tunggu dalam hutan. Hubungan antara kami semakin erat walaupun kali pertama berjumpa. Kita dapat berbual bertegur sapa berkongsi makanan dalam sebuah bas yang sama dalam pelbagai ras dan agama. Sungguh unik sekali. Tepat jam 5 pagi kami semua bersahur bersama-sama dengan roti dan air kotak.
.
Malam yang penuh bersejarah jadi cepat. Sambil2 berbual di tepi hutan bersama rakan-rakan tidak sedar jam sudah pagi. Pemandu bas memberitahu mekanik akan datang jam 6.30 pagi. Tunggu punya tunggu jam 7.30 baru sampai. Tika itu masih gelap. Alhamdulillah berkat 1 Ramadhan tahun ini akhirnya bas yang saya naiki berjaya di baiki tepat jam 9 pagi. Saya tiba di USM Pulau Pinang jam 2 petang. Walaupun penat detik-detik itu tidak akan saya lupa.
.
Ramadhan kali ini amat berbeza bagi saya kerana tahun ini saya tidak sempat langsung bersahur dan berbuka di rumah kerana tiket pulang untuk hari raya telah habis dijual dan hanya ada pada malam raya. Tiada pilihan saya terpaksa tiba di pagi raya. Sedih mengenangkan nasib saya namun inilah yang mendewasakan kita. Pengalaman di negeri orang. Di sini tiap-tiap hari berbuka di Masjid USM kerana ada hidangan percuma dan mudah untuk terus bertarawikh. Kehadiran Ustaz Syakir sedikit mengubat kerinduan kepada negeri tercinta dan juga kampus kesihatan. Hampir seminggu ustaz di sini.
.
InshaAllah pengalaman yang tidak akan saya lupa ini akan saya abadikan dalam benak hati saya dan pasti dan pasti hikmahnya tentu ada.
.
"Ramadhan di perantauan;satu sejarah"
:: semoga ustaz Rosdian cepat sembuh dari kemalangan

No comments: