29 October 2009

:: EXAM vs RED WORRIORS

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Salam 1MALAYSIA
.
Berdebar-debar. Hasrat untuk menempuh peperiksaan akhir semester pertama bagi pengajian Siswazah cukup kencang bertiup. Takut pun ada, gentar pun ada. Almaklumlah first time exam Master ni. Dulunya biasanya peperiksaan di dewan utama yang bilangan nya ramai namun kali ini hanya 3 orang sahaja yang akan menduduki peperiksaan. Bayangkan gemuruhnya ataupun orang KELANTAN kata KESITNYO. Tidak seramai LAUTAN MERAH

Dalam keghairahan mengulangkaji pelajaran mujurlah ada pengubat hati iaitu perkembangan pasukan bola sepak negeri KELANTAN yang sekali lagi layak ke Separuh Akhir. Separuh akhir pertama dikhabarkan oleh rakan-rakan saya di Kelantan, prestasi pahlawan merah ini tidak seberapa, namun mampu juga mencipta kemenangan. Alhamdulillah. apa tidaknya awal-awal lagi saya melihat melalui RTM 1 daripada jurulatih PERLIS mendakwa apa yang ditakutkan dari pasukan KELANTAN adalah "pemain" yang di luar padang. Lautan penyokong setia KELANTAN yang tidak jemu-jemu turun memberikan sokongan yang tidak mungkin dilihat oleh mana-mana pasukan di MALAYSIA ini. Penuh satu stadium, ditambahnya pula skrin gergasi di luar setadium sekali lagi memberikan satu aspirasi baru perkembangan bola sepak di Negeri KELANTAN ini. Bagi saya di perantauan ini melalui perhubungan telefon dapat juga berkongsi kegembiraan pasukan Wira Merah ini. Tahniah Dato' Nuar. Ada 90 minit lagi baki perlawanan di KANGAR SABTU ini. Saya yakin dan percaya stadium KANGAR juga bakal di badai oleh LAUTAN MERAH yang mana difahamkan sudah 15 Biji bas siap sedia untuk bertolak ke KANGAR. Misinya bukan apa, hanya untuk memberikan semangat kepada pasukan KELANTAN bagi ke Stadium BUKIT JALIL 7hb nanti yang dulunya digelar STADIUM DARUL NAIM oleh Dato' Nuar. Saya mendoakan yang terbaik bagi WIRA MERAH, walaupun Indra Putra tidak dapat beraksi saya yakin WIRA MERAH masih ada lagi kekuatan yang mampu mengekang pihak PERLIS nanti. Tidak lain tidak bukan iaitu PENYOKONG lah.

Elemen perpaduan melalui sukan ini juga seharusnya diambil iktibar oleh semua. Melalui kesukanan ini juga saya dapat perhatikan perpaduan antara PARTI PAS dan UMNO nampak seiring. Beda dilupakan, bertatih seiringan. Itulah hasrat yang sebenarnya yang diimpikan oleh semua. Walaupun ada juga 2-3 kerat penyokong yang membawa BENDERA PAS ke stadium, ia telah ditegur oleh Tok Guru sendiri. Di sebalik Seminar yang akan diadakan seeloknya sama-samalah mecari muafakat demi kepentingan ISLAM dan UMAT sejagat.

Tertarik juga dengan persoalan daripada bekas Mufti Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin yang berbunyi,

*Apakah Pas diperlukan oleh pakatan pembangkang atau sebaliknya

.
*Apakah agenda Islamik Pas lebih diutamakan dalam Pas atau agenda untuk menjaga kepentingan pakatan lebih didahulukan
.
*Adakah agenda kerjasama DAP/PKR lebih penting daripada agenda perpaduan orang Melayu/Islam dengan UMNO
.
Hari demi hari berlalu, hanya tinggal lagi 4 hari lagi untuk menduduki kertas peperiksaan yang pertama. 3 Jam dijadualkan. Apa yang ditagih dari semua tidak lain tidak bukan dari doa yang terbaik untuk saya dan semua, titisan-titisan air lekuk juga akan batunya, apakan lagi doa yang dipanjatkan, InshaALLAH mudah-mudahkan dipermudahkan segala urusan
.
"Peperiksaan satu ujian"
::Mahu lihat BAJET 2010 KELANTAN

1 comment:

Anonymous said...

SLM BRO..TAHNIAH KE ATAS KEJAYAAN TIM BOLSASEPAK KELANTAN BERJAYA MASUK KE SEPARUH AKHIR. DAN TAHNIAH ATAS KE HADIRAN NIK AJIS MENYAKSIKAN PERLAWANAN PD MLM TU.

ALANGKAH BAGUSNYA JIKA PERSEFAHAMAN SEBEGINI DAPAT DI TERUSKAN DLM AGENDA POLITIK. APA PUN IANYA MUNGKIN SATU MIMPI