19 October 2009

:: Perihal JAHILIAH salah siapa??

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Terkejut dan tergaman mengenangkan berita mengenai nasib bayi yang dibuang di Negeri serendah sekebun Bunga iaitu KELANTAN. Lebih malang lagi apabila 2 bayi dibuang dalam tempoh 2 minggu. Siapa harus dipersalahkan. Tidak lain tidak bukan si ibu dan ayah bayi tersebut yang tidak berfikiran waras dan mungkin tidak keterlaluan dilabelkan sebagai JAHILIAH bagi Menteri Besar Kelantan. Apa yang menarik untuk saya kongsikan bagaimana cara orang No.1 Negeri Kelantan itu memberi respon mengenai kejadian ini. Selama ini beliau amat suka mengkritik dan menggambarkan keburukan yang amat sangat kepada mana-mana negeri yang didakwannya TIDAK ISLAM berbanding KELANTAN.
.
Para wartawan sekali lagi menguji beliau melalui soalan dan pendapat Orang No.1 Negeri Kelantan itu, lalu beliau menjawab mengikut apa yang ditulis dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh hari ini sebagai, "''Buang bayi ini, hal yang amat mendukacitakan dan seperti balik semula ke zaman jahiliah yang tidak bermoral. ''Inilah hasilnya apabila kita besar-besarkan masalah Melayu, masalah pembangunan dan ekonomi tetapi kita lupa kepada masalah moral dan akhlak. ''Akhirnya Melayu buang anak, kerana apa, kerana tidak dididik dengan Islam sebaliknya dididik dengan bangsa, pembangunan dan kemewahan."
.
Bagi pendapat saya MB Kelantan ini cuba untuk menyalahkan pihak lain. Mudah sungguh melepaskan tanggungjawab. Dipersalahkan orang ketiga. Sebagai kerajaan di Negeri Kelantan beliau seharusnya merasa malu dan tanggungjawab terhadap perkara ini. Bukan hendak menyalahkan orang lain. Memang benar Akhlak yang menjadi titik tolak perkara ini namun cara dan tindakan penerapan nilai ini seharusnya diterjemahkan oleh kerajaan negeri. Jangan jadi seperti peribahasa sudah terhantuk baru tergadah. Inilah salah satu kesan daripada kelemahan dan kealphaan pemimpin negeri ini untuk mendidik akhlak rakyat Kelantan. Saya memberi contoh di Kampung saya, tidak ada satu pun program berbentuk mempromosikan percambahan nilai akhlak yang mulia, mahupun di peringkat DUN dan PARLIMEN. Sedangkan wakil rakyatnya bangga, megah mereka daripada parti PAS. Di parlimen saya sahaja berapa banyak kes yang tidak bermoral berlaku melibatkan remaja ISLAM. Jelas disini pemimpin PAS tidak peka terhadap masalah rakyat khususnya mengenai penerapan nilai Akhlak mulia ini. Apabila disiarkan di dada akhbar baru semua rasa terkejut. Lebih malang menyalahkan pihak lain yang mendakwa tidak memperkenalkan ajaran sepatutnya. Jujur untuk saya katakan, tidak ada satu pun di DUN saya baik di PARLIMEN tempat saya yang diperintah oleh PAS mengadakan program berbentuk memperkasakan AKHLAK ISLAM. Lebih teruk lagi PEMBANGUNAN yang dikatakan punca masalah keruntuhan akhlak pun TIDAK ADA. Bak kata pepatah melayu sudah jatuh ditimpa tangga.
.
Sebagai menyahut seruan itu, dan rasa tanggung jawab sebagai seorang muslim saya mengesyorkan supaya semua lebih peka terutamanya peranan ibu bapa sepatutnya lebih tegas dalam mendidik anak-anak. Di pihak ketiga seperti guru-guru, ketua kampung , Imam dan pemimpin seharusnya mereka sedar bahawa golongan tersebut seharusnya didekati. Dibimbing walau dengan apa cara sekalipun supaya mereka terhindar dari melakukan perkara terkutuk ini.
.
Menyentuh juga mengenai Azam kuat oleh para delegasi UMNO yang mahu berubah, ianya turut merangsang darah yang mengalir dalam tubuh saya ini. Saya akui perubahan harus dilakukan di semua peringkat. Hanya melalui perubahanlah kita mampu mengembalikan dan mencapai kejayaan bagi pihak rakyat. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO yang setia berkhidmat, yang mempunyai semangat setiakawan yang tinggi, yang tidak gentar dan tidak pernah menyerah kalah untuk melakukan transformasi. Saya selaku ditugasakan di peringkat cawangan dengan ini berikrar untuk sama-sama melakukan perubahan. Moga perubahan yang dilakukan ini akan lebih baik dari hari-hari lepas. Semasa mendengat ucapan YAB Presiden UMNO tempoh hari, ia seakan-akan memberikan satu semangat yang luar biasa dan banyak intipati dalam bait-bait ucapan beliau. Saya sahut cabaran YAB Presiden. Atas segala jasa yang disumbangkan oleh kerajaan akan saya balas, mengikut kemampuan saya.
.
"Berazam untuk berubah"
:: Seronok dengar puisi perwakilan UMNO

1 comment:

nani said...

setuju..kite harus berubah.tidak perlu menyalahkan sesiapa.kite melayu perlu berusaha untuk maju supaya cina tidak dapat menandingi.bukan perkauman.ianya satu realiti yang bukan semua melayu faham realiti ini.