06 October 2011

:: Tahap stress di KSKB?

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam 1Malaysia
.
Solatlah Dhuha kerana dalamnya tersembunyi pintu-pintu rezeki. Selesai solat Dhuha maka rutin harian saya membelek akhbar di Pejabat Pengurusan.Lalu terbaca saya akan artikel yang dipaparkan dalam Utusan Malaysia hari Ini (http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1006&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm).
.
Menyentuh soal tahap stress pelajar di Malaysia. Amat tinggi!dan membimbangkan. Lantas saya mengajukan soal selidik saya kepada pelatih saya di sini. Demi menyahut seruan ayahnda Pengarah yang selalu menitik berat soal pembangunan atitud pelatih. Sebelum memulakan kuliah saya membaca pemikiran pelatih, mahu melihat respon mereka, lalu saya lantunkan bola pertanyaan mengenai stress mereka di KSKB Sg. Buloh. Bingkas mereka memberi jawapan. STRESS!!!!
.
Aduh, benarkah stress wahai pelatih sekalian. Sebaliknya saya merasakan anda semua paling beruntung jika hendak dibandingkan dengan pelajar Diploma lain di luar sana. Banyak kelebihan dan manfaat anda perolehi di sini. Apa tidak, tiap-tiap bulan sama dengan penjawat awam lain anda akan diberi GAJI (RM 600) seorang. Tidak cukup dengan itu, baju uniform dari kasut hingga ke tudung juga diberikan kepada anda semua. APA NAK DISTRESSKAN!!
.
Di sini pelatih di khendaki menjalani latihan dalam bentuk teori dan amali, teori disampaikan dalam bentuk kuliah dan amali di lapangan baik di klinikal atau pusat-pusat kesihatan. Sama seperti pusat latihan lain, di sini pelatih dikhendaki menghadiri kuliah dari jam 8 pagi sehingga 5 petang. Siap beruniform. Maka bolehlah nampak gerombolan pelatih berjalan kaki dari asrama hingga ke kelas dengan pakaian uniform masing-masing. Namun ada juga yang berkemampuan dengan menaiki kenderaan seperti motorsikal dan kereta. Saya bertanyakan mereka kenapa tidak naik basikal, jawap mereka bukit tension jadi alasan.
.
Di asrama pelatih mereka ditempatkan berdua, maksudnya berpasangan. Lelaki ada 3 blok dan perempuan ada 5 blok. Berkeliaranlah mereka di kawasan asrama, seronok meneguk air dalam plastik beg lalu ditinggalkan begitu sahaja, pinggan makanan tidak berkemas, berseleraklah ia di atas meja di kafeteria asrama. TANPA rasa bersalah dan tanggung jawab. Ikutkan makcik kafe lagi stress. Dekat asrama pun boleh pilih room
ate. Ada pengumuman dari penyelia asrama, borang untuk memohon roomate telah dibuka (kini masih dibuka). Boleh pilih roomate. STRESS ker??
.
Di asrama pelatih juga ada disediakan kemudahan rekreasi seperti court futsal dan padang bola sepak serta gelanggang bola tampar serta tenis. Namun tidak digunakan, apa alasan tidak tahu? Seperti biasa Surau KSKB kembali suram selepas Ramadhan. Nampaknya madrasah Ramadhan tidak berjaya melahirkan graduan Ramadhan yang Istiqamah. Mungkin ada alasannya tersendiri oleh para pelatih. Percayalah jika anda semua dekat dengan Allah, taat perintahnya, ikut cara Nabi SAW. Pasti tidak akan wujud perasaan stress tersebut. Fahamilah erti hidup sebenarnya. Hakikat kita di dunia.
.
Oleh itu, saya yakin dan percaya, STRESS di KSKB yang saya uji bagi pelatih saya hari ini sangat kecil peratusnya. Saya tidak STRESS!!!
.
"Buru faktor stress"
:: Tangani stress dengan AGAMA

No comments: