07 October 2011

:: Akta Kediaman Terhad 1933

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia
.
Baru-baru ini (05/10/2011) YAB Perdana Menteri telah membawa usul untuk memansuhkan Akta Kediaman Terhad 1933 di Dewan Rakyat. Ini bermakna dengan termansuhnya akta ini ia akan membebaskan semua 125 individu yang ditahan mengikut Akta Kediaman Terhad dan juga membatalkan lebih 200 waran yang belum disampaikan, berkuat kuasa serta merta.
.
Seperti biasa apabila guruh dilangit berdentum, maka akan ada refleksnya. Semasa masa makan tengah hari saya sempat berbual-bual dengan rakan-rakan pengajar di Kolej ini. Tanpa rasa bertanggung jawap mereka mendakwa perbuatan ini SILAP. Mungkin boleh mengancam KESELAMATAN negara. Apakan tidak, penjenayah dibebaskan. Nampak logik juga pada awalnya. Namun setelah saya membaca penerangan yang diberikan oleh YAB PM tujuan dan kenapa akta ini dimansuhkan barulah saya sedikit faham mengapa ianya tidak relewan lagi boleh baca di sini (http://www.hmetro.com.my/articles/AktaKediamanTerhaddimansuhkeranasudahlapuk_Najib/Article)
.
Nasihat saya jangan mudah MENGHUKUM jika tiada ilmu. Jika tidak suka semua nampak buruk, jika suka semua jadi harum. Selidik dahulu kenapa, tak salah bertanya jika tidak tahu. Cukup mengecewakan, jika sebegini pemikiran para penyarah/pengajar/ilmuan/barisan depan/ikon masyarakat bagaimana pula anak didiknya. Berfikir sebelum bercakap.
.
"Ilmu pelita hidup"
:: Berkata-kata itu mudah



No comments: