19 March 2009

:: Realiti dunia politik Malaysia

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
POLITIK atau sinonim dengan kuasa. Bagi golongan cendikiawan ramai yang berpendapat politik itu tidak berguna, menghabiskan masa, dunia penuh dengan kekotoran, peuh kehinaan tapi sedar atau tidak melalui POLITIK lah kita dapat hidup bersatu padu di Malaysia ini sejak dari dulu sehingga sekarang. Hasil daripada persefahaman yang wujud dari zaman datuk nenek kita yang penuh lestari merencanakan satu kehidupan yang bestari sehingga kini. Alam menjadi berubah kerana POLITIK. Tentu yang arif mengulas tentang ini adalah para mahasiswa yang mengambil jurusan berkait dengan POLITIK. Baik dari segi urus tadbir, sejarah, perkembangan, dan aturan POLITIK mereka didedahkan dalam pelbagai corak penyampaian oleh pakar-pakar dalam POLITIK.
.
Namun hakikatnya POLITIK di Malaysia kini tampak semakin matang dan tenat kadang kalanya. Saban hari berita-berita tentang POLITIK dipaparkan dalam dunia media massa kita berbanding dengan PENDIDIKAN, EKONOMI mahupun SOSIAL. Sedar atau tidak POLITIK berkait rapat juga dengan PENDIDIKAN, EKONOMI dan SOSIAL. Seperti contoh terlalu asyik dengan POLITIK menyebabkan banyak ruang dan peluang dalam era PENDIDIKAN terkesan. Contohnya mudah apabila banyak dasar-dasar dipertikaikan. Banyak sekolah-sekolah tadika dan Sekolah Agama Rakyat menjadi mangsa seperti disiarkan dalam media kita. Mainan POLITIK kotor juga menberi kesan kepada faktor ekonomi. Pertambahan populasi Malaysia kini membimbangkan kerana urus tadbir kehidupan juga mengucup. Peluang untuk kegiatan ekonomi menjadi sedikit. Secara tidak langsung masalah SOSIAL yang meningkat hasil daripada tekanan hidup ini menjadi ketara. Merebak bagaikan penyakit kronik. Bermula dengan kes buli pelajar sekolah, ponteng sekolah, kecurian, dan juga banyak lagi pertambahan jumlah jenayah berat di dalam dunia kita. Namun demikian apabila masalah SOSIAL ini diPOLITIK kan dikaitkan dengan sesuatu kaum ianya menjadi kanser kepada rakyat. Jenayah dibela seolah-olah menafikan kesalahannya tetapi pihak berkuasa pula didakwa tidak adil. Bingung apabila difikirkan.
.
Setinggi harapan kepada bakal PM yang baru. Rangkalah satu formula yang mujarap. Berilah tumpuan kepada yang sepatutnya. Mahasiswa ingin melihat satu gagasan baru yang mantap tidak kira apapun yang paling diutamakan harus diutamakan. Kepada orang-orang POLITIK yang lain bermuhasabahlah, pasti ada cahaya di depan hari. Jangan takut sangat kepada bayang-bayang sendiri. Jujur saya katakan eloklah bersatu demi kepentingan masa depan. Tidak rugi apabila bersatu tidak kira MCA atau DAP, MIC atau PKR, UMNO atau PAS, atau parti-parti yang lain kerana apabila ada titik persamaan akuilah jangan menidakkannya dan juga jika ada kejahillannya tarbiahkanlah dengan berhemat dan bijaksana.
.
"He that would be a leader must also be a bridge-Welsh Proverb"
:: Menunggu perhimpunan Agung UMNO, Mac ini

No comments: