18 March 2009

:: Kembali

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
"Patah tumbuh hilang berganti"
.
"Perigi yang Keroh takkan mengalirkan air yang jernih"
.
Alhamdulillah,,,perkataan pertama yang saya panjatkan. Kembali menulis dalam konteks pemikir seorang mahasiswa. Tapi pada kali ini sudut pandang diharap lebih meluas memandangkan banyak masalah yang runcing di negara kita kesan daripada kemenguncupan ekonomi global dan peningkatan persaingan dalam dunia hari ini.
.
Dalam melihat melalui kaca mata seorang mahasiswa, isu-isu seperti PPSMI, bajet mini, Penstrukturan semula sistem ekonomi, perkembangan dunia politik, kemusnahan alam sekitar, pertambahan populasi dunia dan tidak harus dilupakan juga isu kesejagatan seperti peperangan.
.
Banyak pihak menyuarakan pelbagai pendapat dan buah fikiran. Saya juga merasakan tertarik untuk menyertai pertandingan ini sebagai persediaan dan mungkin boleh dibahaskan secara intelek bukan melibatkan emosi dan berlandaskan fakta bukannya khabar angin dan fitnah.
.
Melalui portal ini diharapkan penulisan ini akan dapat membuka minda dan memberi satu dimensi pemikiran yang dinamik dalam melahirkan para mahasiswa yang cemerlang. Isu-isu kampus dan isu-isu global perlulah dijelaskan kepada semua mahasiswa supaya mereka semua senantiasa berada dalam persaingan. Dunia zaman ini tidak mungin akan lahir lagi dan penyesalan tidak seharusnya dikesali buat kali kedua. Teruskanlah perjuangan, tunduk bangun itu adat dalam persaingan.
.
:: "We the people, in order to form a more perfect union …”
"Diam-diam besi berkarat, Diam-diam ubi berisi"

No comments: