06 August 2009

:: Tolong jawab peserta PESTA AIR dan GAS

Bismisllahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah hari ini tanggal 15 Syaaban 1430. Lagi 15 hari kita akan menyambut Ramadhan. Sesungguhnya puasa tahun ini amat bermakna bagi saya kerana berada jauh di perantauan, mengenangkan kampung halaman. Terfikir sudah cabaran yang akan ditempuhi lebih-lebih lagi berada di Pulau Pinang. Namun hati kecil ini amat berharap akan lebih tabah dan bertambah lagi rasa insaf mengenangkan perjuangan berjihad menuntut ilmu tuhan di muka bumi ini. Alhamdulillah juga sudah sebulan mengikuti pengajian peringkat sarjana di USM ini. Masih ada baki 11 Bulan lagi untuk saya mengecapi impian saya dan keluarga iaitu memiliki SARJANA. Minggu depan majlis konvokesyen akan berlangsung. Sudah ada persiapan dibuat di padang USM, sibuk dengan kerja memasang khemah. Jubah-jubah yang akan saya pakai pun kelihatan sedang disusun dalam bilik Jubah. Layakkah saya memakainya, kadang-kadang terfikir?
.
Usikkan rakan-rakan saya sekali lagi membuatkan saya terfikir sejenak. Mereka bertanyakan beberapa soalan yang saya sendiri rasa sedih dan bingung untuk menjawabnya gara-gara pesta Air dan Gas di Ibu Negara Ahad lepas. Memang dasyat pesta air tesebut jika nak dibandingkan dengan pesta air di Tumpat baru-baru ini. Siap ada meriam lagi tu. (Tersenyum mengenangkan peristiwa di Tumpat)
.
Antara soalan yang diberikan kepada saya adalah seperti berikut. Amat diharapkan kepada mana-mana pembaca blog ini yang ingin membantu saya menjawabnya dialu-alukan kerana saya sendiri buntu dan tidak mampu menjawabnya dengan sempurna. Maaf rakan yang bertanya.
.
1. Ditanyakan saya apa itu ISA dan Mana peri-pentingnya??
- (jawab dengan tidak yakin)
.
2. Siapakah yang mahu sangat menghapuskan ISA, majoriti atau minoriti, MELAYU atau ras lain, POLITIKUS atau ULAMAK, SIAPA ??
- (diam saja)
.

3. Mengulas lagi Pesta AIR dan GAS tersebut,ditanya kenapa hanya MELAYU yang majoriti??
- (memang selalu MELAYU diperalat,beri contoh yang meniarap depan kereta Sultan Perak baru-baru ini, MELAYU jugak)
.
4. Kenapa juga di adakan sedangkan di beri amaran dan tidak ada permit??
- (dapat duit dengan t-shirt FREE kot)
.
5. Mengapa ia diadakan di Tempat yang ramainya peniaga MELAYU, kenapa tidak dibuat di BUKIT BINTANG, PETALING STREET ke, siapa yang rugi MELAYU LAGI??
- (entah no komen,tanya GMI)
.
6. Apa yang dapat setelah Pesta Air dan Gas tersebut??
- (dapat saman POLIS, dapat label kerjaan ZALIM, dapat malukan KERAJAAN kepada NEGARA LUAR, last sekali dapat DUIT)
.
7. Ditanya lagi pasal nasib MELAYU ISLAM, Apa perasaan jika Wang Zakat digunakan dan diberikan kepada yang bukan Asnafnya??
- (Tanya ULAMAK lah,bagi saya tidak rela sama sekali)
.
8. Tetiba tanya pasal Selangor, Apa sudah jadi arak yang kena rampas kena hantar balik gara-gara EXCO?
- (tidak berminat nak jawab)
.
9. Melencong ke Pulau Pinang pulak, mentang-mentang saya belajar di USM Penang, pendapat mengenai komen tentang JEFF OOI yang hina ISLAM??
- (Marah gak ah, KERANA MULUT BADAN BINASA)
.
10. Akhir dia tanya pasal MAHASISWA; mana pergi MAHASISWA yang dulunya lantang namun kini DIAM dengan peristiwa di SELANGOR dan PULAU PINANG??
- (Berfikir dan tak pasti)
.
Selepas itu saya mengajaknya menikmati permandangan indah di USM ini. Dan beberapa kali meminta maaf kerana tidak mampu menjawab seoalan yang diberikan dengan sempurna. Lagipun penat dengan kelas dan kesan radiasi yang terdedah semasa Eksperimen. Mohon doakan kejayaan saya menjelang ujian pertama minggu depan. IshaAllah saya akan buat yang terbaik.
.
"Seronok belajar MASTER"
:: Yang SALAH dibilang SALAH

1 comment:

MaTSuMoTo said...

salam. bg limi...
nak smbng master tu prlu bpe pointer?
bpe lame ms nk graduate master?