27 December 2008

:: Karnival sukan MPDMN lesu?

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Sekalung tahniah kapada ahli jawatan kuasa MPDMN sekali lagi kerana bertungkus-lumus memprogramkan satu lagi program dalam kalendar MPDMN. Hakikat di dunia begitulah, betapa lemahnya kita, perancangan kita tidak sempurna perancangan-NYA. Hari ini hujan turun renyai-renyai. Seakan-akan cuaca sejuk ala-ala TOKYO. Tetapi apa yang membanggakan semangat di hati para pelajar yang turun awal-awal pagi meredah hujan ke Kompleks sukan amat mengharukan saya. Alangkah harmoninya kampus kita. Bepersatuan dengan tenang, bersukan dengan muhibbah, perayaan demi perayaan di sambut, kejohanan-kejohanan diterbitkan tidak dilupakan juga kursus-kursus termasuklah kursus perkahwinan.
.
Karnival sukan sedikit hambar apabila dinilai berdasarkan peserta setiap acara dan juga jumlah sukan yang diertandingkan. Ada juga acara yang tidak dapat diadakan berikutan keadaan cuaca yang tidak menentu di Pantai Timur sejak akhir-akhir ini. Walaupun sedemikian pujian juga diberikan kepada semua yang menjayakannya dan bagi pihak Majlis Perwakilan Pelajar pula ingin merakamkan setinggi penghargaan dan semoga penyertaan selepas ini akan dapat menarik lebih ramai lagi peserta terutamanya rakan berbangsa cina. Melalui arena sukan juga kita dapat menggeratkan lagi tali persaudaraan antara semua pelajar di kampus ini.
.
Menyentuh kepada program yang turut berlangsung di kampus ini adalah Minggu Penghayatan Islam. "Islam Untuk Semua" begitulah slogan untuk kali ini. Penuh dinding-dinding asrama ditampal dengan poster promosi. Apa yang cuba diharapkan, Majlis Perwakilan Pelajar amat memandang serius kepada pembangunan dan pengimplementasikan program kelestarian dalam kampus ini dan polisi-polisi yang terdapat dalam program kelestarian ini juga meliputi dalam kesemua aktiviti pelajar di kampus. Elok juga kita mempraktikkan budaya pelajar-pelajar di JEPUN, mereka akan mengasingkan jenis-jenis bahan bungan mereka kepada jenis yang tertentu. Saya cuba mengimplemenkan semasa program kursus kahwin I tadi tetapi malangnya gagal. Mungkin cubaan selepas ini sebaliknya. Seperti contoh pembahgian jenis sampah kepada kertas, garfu, plastik, botol plastik (mineral water), tudung botol plastik (mineral water), label botol plastik (mineral water), dan sebagainya. InshaAllah niat dan langkah yang murni ini akan seterusnya akan terbawa-bawa dalam kehidupan kita seharian.
.
Apa yang cuba saya kongsikan juga bagaimana pelajar-pelajar JEPUN berusaha menepati masa. Tidak hairanlah jika masa train mereka tepat 8.26pagi seperti di jadual. Amat menghargai masa. Dalam aspek ini perancangan masa amatlah penting dan cubalah hargailah setiap saat yang berlalu. Masa yang lepas tidak akan datang lagi. Tepatilah masa. Mengenai penggunaan pen dan kertas, pelajar di JEPUN saya melihat mereka lebih gemar menggunakan pensil tekan. Mereka akan menggunakan pemadam apabila ingin membetulkan apa-apa kesalahan. Berbeza dengan amalan kita yang lebih gemar menggunakan pen. Oleh sebab itu tidak hairanlah buku nota rakan JEPUN saya sudah bertahun-tahun digunakannya. Apa yang diamalkan adalah memadam nota tersebut setelah selesai menggunakannya. Sungguh pelik dan menakjubkan, apabila ditanya dikatakan untuk meminimakan penggunaan kertas.
.
Tentang penggunaan penghawa dingin pula, kita tidak mempunyai suhu minima seperti di JEPUN. Mereka menghadkan suhu tertentu untuk semua bilik darjah ataupun dewan kuliah berdasarkan musim-musim tertentu. Seperti contoh musim sejuk serendah hanya 24 darjah celcius.
.
Cuaca hujan di sini nampaknya berterusan. Sudah tentu prestasi rakan golfer akan terganggu. InshaAllah ada hikmah disebalik kejadianNYA.
.
:: Al-Fatihah buat kemangkatan Tuan Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan
"Kelestarian hari ini untuk kesejahteraan hari esok"

No comments: