17 April 2008

:: Bermula untuk mengungkai

Bismillahirrahmanirrahim,,

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.

Al-Baqarah-34

Suka untuk saya memulakan ungkaian kata saya ini dengan tafsir ayat daripada surah yang terpanjang sekali dalam Al-Quran iaitu surah Al-Baqarah ayat ke 34. Tafsir ayat ini telah memberikan kita cukup pengajaran untuk membantu kita dalam menempuh kehidupan yang sementara di dunia ini. Semua mengetahui kita ditinggalkan dengan Al-Quran dan As Sunnah sebagai panduan utama kita tapi kenapa kita tidak menghayatinya. Fikir-fikirkanlah.

Apa yang ingin saya kongsi bersama hasil dari muzakarah dengan ayah saya mengenai ayat ini yang mana ia telah mengungkai bagaimana sikap takbur Iblis Laknatullah itu yang enggan sujud kepada nabi Adam. Iblis mendakwa dirinya lebih hebat dari Adam. Sedarkah kita sikap sebegini sebenarnya telah dimanipulasikan oleh pihak yahudi dengan melagakan orang-orang Islam sendiri dengan mengatakan golongan tertentu "KAU LEBIH HEBAT", kita pula katakan golongan ini "DIA LEBIH HEBAT" akibatnya lahirlah semangat berpuak-puak dan saling mengatakan aku lebih hebat dari yang lain. Malangnya kita semua lemah untuk mengakis sindrom ini akibatnya kita juga katakan AKU PALING HEBAT.

Selain itu, suka untuk saya mengungkai satu penyakit baru yang telah dikesan melanda minda pemikiran masyarakat dunia sekarang ini adalah "Demam blog" yang mana pengaruh blog ini amat kuat dan dikhuatiri bahaya jika pengguna atau pelayar blog sendiri tidak mempunyai pertahanan yang kuat untuk menapis segala maklumat yang diperolehi ini. Secara jujur saya ingin menyebut bahawa media sampingan ini bukanlah tempat yang boleh dijadikan rujukan utama yang total untuk dipercayai dan disahkan kesahihhannya. Terpulang kepada sudut pandangan dan akal anda untuk tentukan. Jika dilihat dengan pandangan nafsu maka bernafsulah tampaknya, jika dilihat dengan pandangan berilmu maka ilmiahlah kesannya.

Dalam laman ini saya akan cuba untuk mengungkai apa yang berlaku dalam situasi politik di kampus kesihatan USM ini dengan sebaik yang mungkin berdasarkan pengalaman saya. Saya yakin mungkin ramai yang akan bersetuju dengan saya melalui penubuhan laman ini kerana ia akan lebih membantu kalian untuk menghubungi saya. Apa yang ingin diungkaikan, diharapkan kalian akan dapat mengetahui serba sedikit keadaan realiti untuk dijadikan panduan dan menangkis segala tomahan dan kritikan kepada mana-mana pihak.

Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.

Al-Baqarah-42

:: Bermula untuk mengungkai
"Campak batu, angkat tangan, tidak sorok tangan"

No comments: