19 April 2008

:: Kisah kerbau dan sang buaya

Bismillahirrahmanirrahim,,


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Dulu-dulu semasa saya berada di sekolah rendah sering juga jurujual datang memberikan edaran berupa judul-judul buku cerita, koleksi kisah-kisah dongeng dan sebagainya.
.
Hari ini telah mengingatkan saya kisah daripada sebuah buku cerita yang mengisahkan kerbau dan sang buaya. Si kerbau berjalan tenang dalam sebuah kampung menikmati keindahan kampungnya yang menghijau. Sawah padi terbentang luas, angin sepoi-sepoi bahasa, bunyi katak riang menyanyi di celah-celah batu kata orang memanggil hujan.
.
Setibanya kerbau di tepi kawasan tasik yang airnya cetek terdengarlah ia suara meminta tolong. Di lihatnya ke kanan kiri namun tiada dijumpai. Rupanya di sudut gigi air tasik datangnya suara itu. Seekor buaya kelihatan merayu meminta tolong kerana sebatang dahan pokok telah menimpanya. Kerbau pada mulanya tidak mahu menolong buaya itu kerana takut dikhuatiri keselamatannya.
.
Namun atas sikap tanggungjawab dan perihatin ia mendekati sang buaya yang kesakitan. Buaya berkali-kali meminta sang kerbau menolongnya. Kerbau tahu ia bahaya namun hati kerbau bersih, suci niat untuk menolong sang buaya. Apalagi berbekalkan tanduk yang panjang dituil dahan itu. Cubaan pertama gagal, dicubanya kali kedua, juga gagal. Dia tidak putus-putus asa, dia cuba untuk kali yang ketiga. Akhirnya berjaya juga sang kerbau yang berhati baik itu mengalihkan dahan yang berat tersebut.
.
Buaya tersenyum riang, tanpa tidak diduga buaya tiba-tiba menghentap kaki si kerbau. Di gigitnya sampai berdarah, kerbau kebingungan, cemas pun ada. Ia cuba untuk melepaskan diri namun gagal, betul kata orang tua-tua apabila digigit buaya susah untuk dilepaskan.
.
Kerbau merayu kepada si buaya untuk melepaskannya. Buaya dengan megahnya berkata tidak mungkin, mustahil, Imposible kata orang putih. Kerbau menyesal tindakannya itu, namun sudah terlewat.
.
Begitulah kisah si kerbau dan sang buaya. Banyak yang boleh diambil pengajaran oleh saya. Alhamdulillah saya menerima komen daripada PENGERUSI sekreteriat. Anda tahu siapa anda, dan saya tahu siapa saya. Sebagai seorang anggta MPP saya merayu kepada anda untuk berundur, anda telah mencemari nama MPP. Anda anggap anda wira namun silap. Tindakan anda mengundang kemarahan pihak tertentu. Akibatnya orang lain terkena tempiasnya. Jika anda rasa anda bertanggungjawab berundurlah. Anda mudah melenting, tidak kena pada tempat. Berapa ramai lagi musuh yang hendak anda cari.
.
Kepada awam, saya mengucapkan tahniah kepada anda, anda sebenarnya peka kepada keadaan sekeliling banyak lagi yang perlu diperbetulkan. Bermula dengan niat untuk menjadi pemimpin, diperbetulkan sebelum direalisasikan. Beristighfarlah kita semua.
.
Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
Al- 'Asr-1-3

:: Tidak jemu untuk berpesan
"Segaimana acuan, begitulah hasilnya"

No comments: