18 April 2008

:: Kaya dan pandai menulis

Bismillahirrahmanirrahim,,
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Ungkaian kata tersebut sebenarnya diinspirasikan oleh Y.Brs Dekan saya Profesor Madya Dr. Ahmad Hj. Zakaria dalam satu slot ringkas di kelas. Kita sering berkongsi pendapat yang sering berlaku kontradiksi antara saya dan beliau. Namun satu ungkaian kata yang menyentuh hati saya iaitu beliau cuba menguji saya dengan mengeluarkan frasa di atas untuk dihayati dan dia cuba menguji saya lagi dengan mencabar saya untuk menjadikan ungkaian kata di atas sebagai panduan memilih calon isteri.
.
Cukup mendebarkan saya apabila berdiskusi mengenai topik ini yang sememangnya topik yang tidak harus saya fikirkan lagi buat masa ini kerana saya fikir urusan itu biarlah orang tua saya yang tentukan. Tapi suka untuk saya bagi mengungkai rantaian kata di atas.
.
Saya berpendapat bahawa kaya itu bukan merujuk kepada kaya harta secara total,namun kaya yang dapat saya simpulkan adalah kaya ilmu pengetahuan. Ilmu amat penting terutamanya ilmu tetang agama yang dapat menjaminkan kebahgiaan rumah tangga. Saya amat yakin jika berbekalkan ilmu agama yang sempurna baik di pihak suami atau isteri akan pasti dan pasti kebahgiaan akan terus memayungi pasangan tersebut.
.
Lihat sahaja contoh yang terbaik kita,Rasulullah SAW yang sangat romantik melayan isteri-isteri baginda. Dalam siri ceramah yang dapat saya kongsikan bersama disini tentang saat-saat romantiknya Rasulullah SAW bersama-sama isteri baginda Siti Aishah r.a tatkala mereka meminum air, mereka minum menggunakan gelas yang sama. Disuruhnya Rasulullah SAW humairanya meminum dahulu air tersebut kemudian di sertai dengan baginda yang memusingkan gelas tersebut dan meletakkan bibir baginda di tempat bibir Aishah r.a lalu meminum air tersebut. Subhanallah... Romantiknya
.
Memang benar hadith juga menyebut jika kamu ingin memilih calon isteri kamu biarlah dia mempunyai didikan agama yang sempurna sepertimana yang telah ditunjuk ajar oelh Rasulullah SAW nescaya akan beruntunglah kamu berbanding dengan melihat rupanya sahaja, hartanya sahaja, keturunannya sahaja.
.
Jadi saya melihat ungkapan kata "kaya" dalam rantaian kata tersebut sebagai kaya ilmu pengetahuan. Jika kaya dalam harta itupun dianggap bonus untuk si suami. Pakej yang lengkap lagi di tambah pula dengan rupa paras dan keturunan yang baik-baik.InshaAllah..
.
Sama juga "pandai menulis" itu juga yang membawa maksud juga berilmu. Untuk menulis sesuatu mestilah dia berilmu. Tanpa ilmu maka buta huruflah kita. Cendekiawan menggunakan kepakarannya dalam berdakwah dengan pena, pemidato dengan lidah dan mujahid dengan mata pedang.
.
Jadi apa yang dapat saya ungkaikan di sebalik rantaian ungkapan kata tersebut "kaya dan pandai menulis" berkisar tentang ilmu. Ingatlah
.
Jika kamu ingin hidup senang(bahagia) di dunia hendaklah kamu berilmu, Jika kamu ingin hidup senang di akhirat(bahagia) hendaklah kamu berilmu, Jika kamu hendak hidup senang di dunia dan akhirat(bahagia) hendaklah juga kamu berilmu
maksud hadith
.
:: Ungkaian di sebalik rantaian
"Berfikir dahulu sebelum menterjemahkan dalam tindakan"

No comments: