17 December 2008

:: Coretan Yokohama

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah pagi di tokyo di hari ketiga sungguh nyaman. Seperti biasa berlari-lari manusia bergegas ke tempat kerja, sekolah, ataupun kedai masing-masing. Budaya sebegini tidak lekang lagi dalam masyarakat jepun, dari dulu sampai sekarang. Pengembaraan ilmiah diiteruskan lagi ke bandar Yokohama yang letaknya lebih kurang 50 minit dari tokyo. Pengangkutan awam terus menjadi tumpuan untuk kemana-mana.
.
Setibanya di Yokohama, kami dibawa melawat bagaimana kerajaan Jepun menggunakan sepenuhnya bumi ini untuk menjana tenaga. Teknologi Denmark telah menarik banyak syarikat-syarikat terkemuka di Jepun untuk menghasilkan satu kincir angin yang cukup hebat setinggio hampir 160m dari muka bumi. Sehingga mampu mebekalkan tenaga kepada hampir 200 buah rumah di yokohama. Begitulah kreatifnya masyarakat di sini. Tetapi mereka mula mengkaji faktor kedudukan kincir angin tersebut.
.
Selepas itu kami di bawa melawat sekitar bandar yokohama dan juga Universiti Ferris juga di Yokohama. Begitulah setiap kali kami dibawa ke universiti para pelajarnya amat peramah dan melayan saya dengan begitu mesra sekali. Ini membuatkan saya cukup selesa dan tidak bimbang untuk hidup disini, suatu hari nanti.
.
Kepenatan yang dirasakan dikalangan pemimpin pelajar jelas dilihat apabila hampir semuanya tidur dalam keretapi. Sungguh menarik pengalaman hari ini. Semoga kita dapat berkongsi lagi nanti, InshaAllah.
.
"Pengalaman tidak ternilai"
:: Seungkai kata untuk dirasa

No comments: