14 December 2008

:: Kelestarian dari kaca mata tokyo

Bismillahirrahmanirrahim.
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah saya selamat sampai di bumi Tokyo,kayabacho, JEPUN. Banyak yang dapat dipelajari dari mula perjalanan. Sehinggalah THAI AIRWAYS mendarat di Narita Airport tempoh hari. Walaupun kali pertama dan hanya seorang sahaja rakan pemimpin pelajar dari kampus kesihatan, hati pastinya terasa sayu dan sepi tanpa rakan di sisi. Pengalaman menaiki Thai Airways cukup memikat hati dengan layanan dan peramahnya pembantu kapal terbang tidak putus2 menjamu pelanggannya. Alhamdulillah dan setinggi2 terima kasih diucapkan.
.
Jelas seperti yang dijangka, suasana dan keadaan di tokyo jauh berbeza dengan kehidupan kita di Malaysia. Rindu rasanya kampung halaman, di kelantan. Tetapi demi tugas, misi dan visi yang masih lagi belum tamat, akan ku tempuh dengan hati yang tabah.
.
Program pengisian bermula hari ini. Dengan cuaca 8 darjah celcius ditambah pula dengan hujan kami semua cekal meredah hujan menuju ke stesen kretapi yang menjadi pengankutan utama di sini. Ketepatan dan kecekapan perkhidmatannya cukup mengkagumkan saya. Tepat semua waktu ketibaan dan perlepasan ke destinasi sebagaimana jadual yang terpampar megah di dinding stesen. Dari situ benak fikiranku mula terfikir, tidak mustahil negara Malaysiaku tercinta akan berupaya menandingininya suatu hari nanti InshaAllah. Dalam gerabak keretapi disediakan ruang khas untuk golongan tua, perempuan bersalin, dan orang kelebihan upaya. Walau apa cara sekalipun rungan itu tetap dihormati walaupun tidak wujud golongan yang sepatutnya dalam gerabak pada satu2 masa. Saya mengaguminya dan tetap yakin dan percaya kita harus menyainginya.
.
Setibanya kami di Uniten Nation Universiti, kami diperdengarkan dengan tiga buah syarahan yang cukup membuatkan kami terpegun dengan tahap pemikiran oleh penceramah. Betapa majunya negara mereka dalam memastikan kelestarian bumi kita ini mendapat pecutan yang maksima seiring dengan pembangunan dan kemodenan.
.
Penceramah yang pertama telah menjelaskan bagaimana teori dan kesan daripada peningkatan suhu dunia yang melihat dari kaca mata agropolitan dan pertanian. Tidak pernah saya fikirkan bagaimana dari sekecil2 perkara itu dilihat sehingga kepada kesan yang cukup besar kepada bumi. Penceramah menjelaskan bagaimana komposisi gas yang berada di sekeliling terganggu boleh menyebabkan tumbuhan tumbuh secara abnormal dan mengganggu ekosistem kita. Cukup terpegun saya melihat contoh2 yang diberikan. Tidak cukup dengan gambar, disertakan juga dengan kajian2 yang dibuat. Memang satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan.
.
Muncul seorang lagi penceramah dengan tajuk zero emission dan kelestarian masa depan sekali lagi meletakkan fikiran saya di tahap yang lebih tinggi. Cara pemikirannya langsung tidak sama dengan saya yang kerdil ini. Mereka telah memberikan corak pemikiran yang baru kepada kami dengan mengajak untuk menghargai setiap keadaan dan peluang di bumi ini. Semua akan diubah untuk menlestarikan bumi. Hebat dan tidak terdaya saya memikirkannya sebelum ini.
.
Sesi berdialog dengan penuntut Universiti di sini sangat manis. Tidak putus2 tunduk hormat kepada kami. Rimas juga dibuatnya. Sikat hormat menghormati amat tebal dan sebati dalam hidup mereka. Tidak dinafikan kejelitaan penuntutnya cukup menawan hati saya. InshaAllah akan ku tarbiahkan mereka suatu hari nanti. Walaupun segan dan terpesona setiap patah yang keluar tidak langsung menghampakan saya. Bernas juga setiap cadangan dan pandangan dilontarkan.
.
Walaupun begitu mungkin uniknya kita di Malaysia, kita berupaya memahami bahasa Inggeris dengan baik dibandingkan dengan mereka yang cukup terbatas kemahiran ini. Satu pujian juga harus diberiakan kepada pihak kerajaan yang berusaha memartabatkan Malaysia seiiring dengan perkembangan dunia masa kini.
.
Sesi yang ketiga diteruskan dengan ceramah oleh seorang lagi pemikir yang menekankan konsep dan budaya masyarakat jepun kini yang mengganggap kedai one stop center sebagai keperluan yang amat terdesak. Boleh dikatakan setiap masyarakat di sini akan singgah di kedai One stop center ini untuk mendapatkan barang2 keperluan mereka. Bahkan mereka juga boleh membayar bil, membeli tiket dan banyak lagi perkara untuk kehidupan mereka. Ini cukup merisaukan pendidik di Jepun. Mereka cuba melihat kelestarian itu dalam konteks mengatasi masalah ini. Mereka di sini lebih gemar memakan makanan di kedai tersebut berbanding makan makanan masakan di rumah mereka.
.
Jelas ini amat bertentangan dengan budaya kita di Malaysia. Walaupun begitu inilah uniknya Malaysia. Penuh keharmonian dan adap resam ketimuran kita masih lagi menebal jika hendak dibandingkan.
.
Di sini, walaupun banyak dugaan yang jelas menguji iman saya, InshaAllah doakan saya dan rakan2 supaya sentiasa dibawah payung kerahmatan dan hidayahnya. Coretan Kayobacho,Tokyo saya tamatkan dengan sebuah rangkap yang saya timba di sini.
.
:: Kayabacho, Tokyo, 2236, 14 Dis 2008
"Hiduplah dibumi ini bersama makhluk2 lain"

No comments: