10 December 2008

:: Student global leadership programme II

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah saya panjatkan kepada ilahi kerana diberikan peluang kepada saya untuk mengikuti satu lagi program universiti bertaraf global ke JEPUN. Memang pada luaran nampak lawatan yang lebih merehatkan minda tetapi setelah diberikan taklimat ianya kelihatan sungguh mencabar. Bersesuaian dengan latihan memantapkan skill kepimpinan InshaALLAH saya mampu menggalas tugas yang disandarkan atas bahu saya dan 17 lagi rakan pemimpin pelajar ini.
.
Segala persediaan yang diatur oleh pihak Bahagian Hal Ehwal Pembangunan Pelajar, BHEPP tampak lebih hebat dan teratur demi memastikan program yang memakan belanja yang cukup besar ini dimanfaatkan sebaik yang mungkin oleh kami barisan pemimpin pelajar. Disana kami akan diberikan peluang mengendalikan seminar bersama-sama pelajar di sana yang kita tahu taraf kehidupan mahasiswa di JEPUN amat berbeza dengan kita. Apa yang penting semangat kerjasama diantara rakan pemimpin pelajar Malaysia sendiri untuk mengendalikan setiap seminar yang telah dijadualkan.
.
Menyentuh banyak aspek semasa taklimat oleh pegawai BHEPP semalam. Ada juga sesetengah pihak yang mendakwa program ini merupakan penyelewengan dan pemilihan peserta adalah melalui kroni sahaja. Jelas setelah dijelaskan oleh pegawai tersebut dengan panjang dan lebar maka isu ini tidak perlu diperhangatkan lagi keana ianya adalah program Universiti yang ditaja hampir keseluruhan besar oleh pihak kementerian bukannya pihak MPP semata-mata. Oleh yang demikian bukan semua pemimpin pelajar yang terpilih, mereka dinilai dari semua aspek secara terperinci termasuk aktif menyokong dalam aktiviti kesejahteraan dan kelestarian pelajar di universiti.
.
Kepada rakan pemimpin pelajar yang berjaya tahniah saya ucapkan dan yang tak berjaya InshaAllah ada rezeki lain kali. InshaAllah saya di sana akan membentangkan disamping menjual Universiti kita khususnya dan negara Malaysia amnya dalam menerangkan polisi dan praktikal Universiti Sains Malaysia dalam memartabatkan program kelestarian di sini. Untuk makluman semua di Jepun sendiri mereka telah lama memulakan program-program kelestarian ini demi semata-mata untuk melihat masa depan yang terjamin kepada generasi akan datang.
.
InshaAllah saya akan membentangkan kertas kerja dan diolah secara terperinci oleh Profesor di setiap Universiti yang dilawati tentang program kelestarian ini dan akan membukukan setiap input dan kita akan cuba melihat potensi yang ada untuk diperkembangkan di tanah air bumi tercinta ini. Antara Universiti yang akan dilawati termasuklah Universiti United Nations University,Shibuya, Tokyo (14/12/08) -till evening,Yokohama City university (15/12/08) -afternoon,Waseda University (15/12/08) -morning,RCE Yokohama (16/12/08) -morning,Ferris University (16/12/08) -afternoon,Meiji University (17/12/08) -afternoon.
.
Akhirkata saya mengharapkan semua rakan pembaca blog ini mendoakan keselamatan semua peserta dan dipermudahkan segala urusan kesana. Semoga selamat pergi dan kembali.
.
:: Pergi dengan harapan,pulang dengan kejayaan
"belakang parang,lagikan diasah lagikan tajam"

No comments: