15 December 2008

:: Masa itu emas

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
.
Mencabar dan cukup mengkagumkan. Itulah yang dapat saya katakan sepanjang hari ke 3 berada di jepun. Memang segalanya cukup menarik. Amat rugi jika saya menolak tawaran ini. Suasana hari bekerja di jepun sungguh hebat. Berkejaran kesana-kesini tanpa menghiraukan orang lain cukup menarik. Sekecil-kecil anak muda sehinggalah orang tua mereka amat patuhi masa dan bersungguh dalam membuat kerja.
.
Amat malang sekali kamera digital saya mengalami masalah dan saya telah terlepas bagaimana kesibukan rakyat jepun ini bergegas ke tempat kerja atau ke sekolah dengan laju dan bersemangat sekali. Mereka tidak malu untuk berlari ke sana-sini mengejar train mereka. Semua rakan pemimpin pelajar terkejut apabila melihat gelagat mereka. Sungguh luar biasa. Ketibaan train yang tepat ada masanya turut menjadi tanda tanya dan impian kami semua rakyat Malaysia.
.
Perjalanan kami ke Waseda University cukup menarik. Setibanya di Universiti yang pernah menjadi tempat Prof Engku Aziz ini cukup gah dengan segala insfrakstruktur dan kualiti graduan yang mereka hasilkan. Prof disana amat mesra dan beliau telah membayar makanan tengahhari kami yang amat enak sekali. Terima kasih prof. Kepada rakan baru saya YUMI, cukup baik layanan yang diberikan dan mungkin saya tidak terdaya membalasnya. Begitulah orang jepun yang sangat menghargai tetamu bukan sahaja manusia malahan mereka juga mengatakan kita harus berbuat baik juga dengan semua makhluk di bumi ini. Pengalaman di dalam train juga menarik yang mana keadaan yang senyap di dalamnya membuatkan kami selesa dan tenang. Kelihatan kebanyakkan mereka mengisi masa mereka dengan membaca buku dan ada juga golongan muda yang selalu dengan gadjet mereka tanpa hentil.
.
Rombongan kami seterusnya ke Yokohama Universiti yang sangat jauh dari tokyo. Di sana kami berpeluang bergaul dengan pelajar di sana dan menghadiri satu jamuan yang cukup menarik. Penuh mesej yang cuba disampaikan. Dengan memperkenalkan ecopack mereka, mereka amat tertarik dengan keunikan budaya dan bagaimana keharmonian kita kecapi di Malaysia. Mereka kagum bagimana masyarkat Malaysia mampu menggunakan satu bahasa sahaja untuk berkomunikasi di negara kita sedangkan terdiri daripada banyak kaum dan bangsa serta berlainan budaya.
.
Rombongan nampak penat dan esok perjalan masih lagi jauh. Banyak lagi misi dan visi universiti belum direalisasikan.
.
:: Kayabacho, Tokyo, 2248, 15 Dis 2008
"Hargailah masa kerna masa itu emas"

No comments: