17 December 2008

:: Yokohama Green Policy

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah,,sudah tamat sudah rombongan kami ke Universiti-universiti di Jepun. Esok kami akan menghabiskan masa di Disney Wonderland di Tokyo. Not just for Fun. Itulah pesanan peensyarah pengiring kami. Yang jelas beliau amat berpuas hati dengan segala yang dipersembahkan sepanjang lawatan dan pembentangan kertas kerja kami sepanjang program di sini.
.
Sedikit untuk dikongsi tentang polisi yang diamalkan oleh kerajaan di Yokohama adalah mereka amat mementingkan tentang kelestarian kehidupan di daerah tersebut. Penduduk dikhendaki membayar sendiri cukai bagi pengangkutan barang bunangan yang dipungut daripada rumah mereka. Tetapi mereka terlebih dahulu dikhendaki untuk mengasingkan barang buangan mereka kepada 10 kelas yang telah ditetapkan. Seperti pakaian, kertas, plastik, label plastik, tudung botol, kaca, barang mudah terbakar, barang susah terbakar dan juga barang buangan yang besar.
.
Begitulah prinsip yang diamalkan oleh kerajaan di sini. Selepas itu kami juga dibawa melawat ke Meijin Universiti yang juga terletak di Tokyo. Kami diberikan syarahan yang hebat dan teperinci oleh Profesor di sana dan kami berpeluang untuk berdialog tentang pembangunan lestari mereka. Pengalaman berdialong amat unik dan kami sempat juga berinteraksi dengan pelajar-pelajar Master dan PHD di seluruh Asia Tenggara dan berkongsi idea kearah pembangunan kelestarian mereka.
.
Masa untuk membeli belah tidak pernah dilupakan tetapi harga barangan disini cukup mahal dan tidak seperti indah yang dikhabarkan oleh rakan-rakan. InshaAllah cukup untuk setaip orang. Huhu.
.
Makanan di sini rata-ratanya amat sukar bagi muslim dan hanya sesetengah kedai sahaja yang boleh dinikmati. Seungkai kata untuk dikongsi pada malam ini ialah GOKKAI=no waste
.
:: Belajar dari Jepun
"tidak jemu untuk belajar"

No comments: