21 December 2008

:: Kampus dan Hendonisme

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah saya selamat tiba di kampus pagi tadi. Tidak dapat digambarkan kerinduan kepada kampus Universiti Sains Malaysia ini. Azam dan cita-cita terus ditanam moga-moga apa yang didapati hasil daripada pembentangan dan dialog di Tokyo tempoh hari dapat dikongsi bersama. Insha-Allah dalam masa terdekat saya akan menyiapkan laporan lengkap sepanjang program tersebut.
.
Petang yang dingin membataskan aktiviti pelajar kampus yang rata-ratanya gemar berjoging mengelilingi padang golf USM. Rakan-rakan golfer masih belum pulang dari AUG, jadi petang yang dingin diisi dengan rehat yang secukupnya.
.
Kunjungan rakan-rakan kaum India amat membuatkan saya terharu. Mereka menunjukkan sikap yang mulia iaitu menziarahi saya dan bertanyakan pengalaman di Jepun tempoh hari. Suasana sebegini sebenarnya harus dipupuk oleh masyarakat di Malaysia keseluruhannya. Sempat lagi mereka mempromosikan Malam Kebudayaan India mereka kepada saya. Lalu ditanyakan soalan Hendonismekah ITU??
.
Terkejut saya mendengarkan soalan yang pelik itu. Barulah saya faham mengapa soalan itu ditanya. Apabila saya melihat poster HIJAU yang ditampal di blok-blok. Saya menjelaskan konsep Hendonisme yang sebenar kepada mereka. Mereka tertanya-tanya dan mereka mula menujukkan perkembangan yang positif memahami konsep Hendonisme yang sebenarnya. Adakah Malam Kebudayaan India yang bakal diadakan termasuk dalam Hendonisme?? Eloklah mereka merujuk kepada yang pakar dalam mengupas konsep ini. Saya tersenyum panjang usikan kawan saya itu.
.
Isu Hendonisme ini merupakan isu yang selalu menjadi bualan ramai. Bukan sahaja di dalam kampus juga masyarakat di luar. Dengan niat yang ikhlas dan hati yang suci dan juga niat untuk menyeru makruf, tidak salah untuk menjelaskan maksud ini. Apa yang diminta jangan cuba mempolitikkan konsep ini. Menuduh pihak-pihak tertentu menyokong konsep ini. Pendekatan menghukum dan menyalahkan amat-amat tidak setuju dari persepsi saya. Sama-samalah kita memperingati dan bijaksana dalam tindakan.
.
Kewujudan kempen sebegini seharusnya dipergiaatkan dan mungkin boleh diperluaskan kepada golongan sasaran seperti pelajar sekolah dan juga remaja masyarakat setempat. Bersesuaian dengan keadaan dan raliti mentaliti remaja masa kini.
.
Mungkin boleh dikongsikan pengalaman di Jepun, gerakan mahasiswa di sana tidaklah begitu hebat seperti di Indonesia. Rata-rata pelajar di Jepun tidak mengambil kira tentang perkembangan politik yang berlaku di tanah air mereka. Mereka juga tidak suka berpolitik. Malahan apa yang menarik nisbah pelajar di Universiti adalah pelajar perempuan ketinggalan berbanding pelajar lelaki, tidak seperti di Malaysia. Namun dari degi amalan dan kehidupan mereka jauh kedepan berbanding kita. Mereka mengakui bahasa Inggeris mereka lemah berbanding kita namun mereka berusaha untuk bersaing dengan masyarakat barat. Saya juga sempat melawat perpustakaan di Univesiti Meijin. Semua cabang ilmu terdapat bahan bacaannya sehinggakan buku-buku barat diterjemahkan kedalam bahasa Jepun. Bagi tujuan penyelidikan. Tujuh tingkat perpustakaan penuh dengan buku dan rujukan semuanya dalam bahasa Jepun. Dari degi kehidupan mematuhi masa, kebersihan, kemesraan dengan pelancong, disiplinnya amat saya kagum dengan masyarakat di sana. Moga-moga apa yang baik dapat kita praktikkan di Malaysia.
.
Kampus nampak semakin meriah kerana rakan pelajar PPSK mula kembali dari bercuti. Tidak sempat untuk saya melawat tapak-tapak pembinaan Pusat Mahasiswa, Dewan Kuliah, Pejabat Pengarah Kempus dan Kafeteria kerana amat keletihan tadi. InshaAllah jika diberikan kesempatan akan saya ungkaikan dalam kata-kata akan datang.
.
:: Dengki kepada disiplin orang Jepun
"Yang baik jadikan amalan, buruk jadikan sempadan"

No comments: