27 May 2009

:: Biasiswa JPA;Isu atau polemik politik?

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Sekali air bah sekali pantai berubah, begitulah sesuainya dilabelkan isu biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam ini atau JPA. Hari ini sekali lagi para politikus dan NGO mewakili kaum masing-masing menyuarakan pendapat masing-masing. Mahu sistem kouta diubah, dimansuh ditambah baik. Ada juga suara mahukan kuota dikelkalkan. Mahu tidak mahu kerajaan terpaksa bersedia menempuhi cabaran ini. Di saat semua kaum punya isu masalah dan porak peranda masing-masing. Tidak adakah lampu aladin yang mampu menunaikan segala hasrat daripada kaum masing-masing. Kalau ada tentu haru biru dibuatnya. Seperti kisah 3 budak hitam yang terjumpa lampu aladin di tengah hutan. Di mohon si hitam pertama supaya menjadi putih, si hitam kedua mahu jadi putih lagi daripada si putih pertama namun hasrat si sihitam ketiga mahu kedua-duanya hitam kembali. Nampaknya balik macam asal, jadi semua hitam.
.
Berbalik kepada isu ini saya merasakan sebenarnya tidak timbul soal kuato atau meritokrasi dalam isu JPA ini. Semasa di Universiti dahulu saya pernah menjadi ketua untuk membantu pelajar-pelajar jurusan perubatan, pergigian dan sains kesihatan menguruskan permohonan untuk biasiswa JPA ini. Isu di kampus dahulu mahu perjuangkan tarif kadar bayaran, tetepi isu nasionalnya amat kontra sekali. Ikutkan semunya layak. Namun berapa kerat daripada golongan CINA atau INDIA yang memohon. Semuanya mahukan PTPTN kerana tidak mahu terikat dengan kontrak kerajaan. Di situ telah terbuktinya betapa egoisnya setiap pelajar yang mengaku bergelar warganegara Malaysia. Tetapi dari sudut pandang yang berbeza, kita difinisikan kerajaan amat terbuka dan memberikan kebebasan untuk setiap warganegaranya membuat pilihan. Soal sama ada kaum itu dominasi atau tidak memang tidak WUJUD!! Sebab itu saya menganggap soal ini hanya soal rasis atau capup semata-mata. Untuk menarik undi kaum masing-masing.
.
Sesuailah dengan gagasan PM kita, SATU MALAYSIA. Konsep disebalik Satu Malaysia ini jika dilihat pastilah jelas dan memberikan keadilan yang cukup untuk semua kaum. Jangan lah diambil kesempatan pula wahai rakyat Malaysia pasca MERDEKA. Berapa ramai sudah pejuang Kemerdekaan yang masih hidup. Mungkin generasi pasca MERDEKA seperti saya inilah yang selalu membuat masalah. Hidup dalam penuh kemewahan. Tidak pedulikan lagi status quo atau nilai perlembagaan yang telah dipahat oleh nenek moyang dahulu. Hasil perkongsian inilah, membolehkan masyarakat kaum CINA menguasai ekonomi, kaum INDIA mempunyai pekerjaan, dan kaum MELAYU saling melengkapkan antara satu sama lain.
.
Kata PM tidak kira kaum mana sekalipun, dari bandar atau luar bandar jika mereka layak untuk mendapat bantuan maka memang tanggungjawab kerajaan membantu mereka. Tidak soal isu rasispun. Persepsi rakyat harus betul, berapa ramaikah penjenayah daripada kaum MELAYU ditangkap polis?, berapa ramai kaum MELAYU menguasai ekonomi?, berapa ramai kaum BUKAN MELAYU telah terbunuh memperjuangkan kemerdekaan? jawapannya ada dalam lipatan sejarah kita. Jangan kita sembunyikan dan selalu menafikan. Demi kepentingan parti politik kita. Sudahlah politikus, kamu mahu menjadi wira kaum kamu sahaja, tidakkah kamu fikir rakan kaum yang lain. Hormatilah dan terimalah dengan hati yang terbuka. Agama budha bebas dianuti dan kuil hindu juga bebas dilawati tanpa ada rasa takut ancaman daripada mana-mana kaum sekalipun. Itulah keunikan kita, wahai Malaysian.
.
Tidak cukup soal JPA, ada pula pihak mahu Komunis diberikan kemaafan dan diterima sebagai warganegara Malaysia. Aduh, serabut betul Malaysia. Mungkin desakan yang wujud di Pulau Pinang maka soal picisan yang tidak pernah kita fikirkan suatu masa dahulu boleh timbul. Jika kita tidak belajar dan fahami mata pelajaran Sejarah maka golongan pasca MERDEKA ini akan bersimpati terhadap Komunis ini. Nama dah lah nak sama dengan bapak rakan cina saya, Chin Peng. Ingat dia juga orang Cina Malaysia jugak lah.
.
Baru kerajaan bagi amaran dekat HINDRAF mulalah wujud samseng Cina pulak mahu ketuanya pulang. Begitulah cabaran Malaysia. Kaum india PPP juga makin pening ada dua gembala. Isu ROS pulak jadi alasan. Orang melayu di perak pula rasmikan mogok lapar. Bak kata ASTRO "Macam-macam ADA" .Tetapi saya yakin dan percaya pemimpin kita mampu tanganinya. Mereka punya tongkat sakti yang mampu mengatasinya iaitu "toleransi dan hormat menghormati".
.
"Bosan dengan TUNTUTAN"
:: Belajar memberi dari meminta

1 comment:

Medic4 said...

kau sokong BN ke?