06 July 2009

:: Coretan penamaan calon M.U

Bismillahirrahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Alhamdulillah meriah sungguh suasana penamaan calon di M.U. Sungguh tenang suasana disambut dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Namun kelihatan asap tebal daripada perokok tegar yang tidak putus-putus mencucuh rokoknya. Saya kekadang terasa rimas. Lalu mengambil keputusan untuk undur sedikit ke tepi mengambil udara segar. Pengalaman memang sukar dicari. Kedengaran sorak riuh para penyokong merancakkan lagi amalan demokrasi negara kita. Mula di benak fikiran membayangkan suasa kempen di negara jiran INDONESIA. Seperti ditayangkan di peti telivisyen penuh rakyatnya berkumpul. Patriotiknya di dakwa amat tinggi berbanding kita. Penuh sabar saya menanti kelibat dua pemain M.U yang disebut-sebut akan bertanding. Masing masing mepamerkan No. JERSI mereka. Dulu hanya penjaga gol pakai NO.1 tapi kini PENYERANG pun pakai. Hebat betul M.U.
.
Di sebalik kesibukkan berkempen, saya sempat membaca akhbar utusan hari ini edisi timur. Tertarik untuk mengungkai penulisan AYOH HIM ataupun YB IBRAHIM ALI.
.
Saya bersetuju benar AYOH HIM dengan AYOH HIM. Memang orang PAS ni pandai bermain dengan slogan. sehingga rakyat KELANTAN tertipu hampir 20 tahun. Sampai hari ini kerjaan PAS masih lagi menyalahkan kerajaan pusat. Digegerkan hari ini di M.U tentang royalti minyak. Selaku mahasiswa yang mempunyai sedikit maklumat mengenai ini juga saya berpendapat PAS sengaja mahu menghasut rakyat. Mereka tahu perkara yang sebenar tentang tuntutan bertindih ini dengan THAILAND dan masih dalam perundingan secara diplomatik tetapi ianya tetap menuduh kerajaan pusat yang bersalah.
.
Betul AYOH HIM!! PAS tidak mahu mengaku kegagalannya "MEMBANGUN BERSAMA ISLAM" di KELANTAN ini. Orang universiti kata RETORIK!!. Daripada segi pembangunannya sendiri membawa maksud luas bukan hanya membuka TESCO, MAYDIN, BILLION, BILAL dipanggil pembangunan wahai PAS. Tengok sahaja masyarakat KELANTAN kini, mereka pandai, hebat di luar, kemahiran dan kesungguhan mereka di iktiraf oleh masyarakat luar namun kerajaan PAS kini tidak mampu menggunakannya sebagai aset PEMBANGUNAN negeri. Secara terus menerus mengatakan kerajaan pusat yang menyekat dana mereka. Dana apa tak tahu.
.
Jika dilihat dari sudut pendidikan, berapa banyak sekolah pondok yang dibangunkan, tak pun sediakan kemudahan seperti asrama yang elok untuk belajar, perpustakaan, ditambah kemudahan-kemudahan asas yang lain. Di kampung-kampung banyak mana rakyat yang tidak mempunyai rumah sedangkan anak-anak sudah bersekolah. Berapa banyak pelajar anak KELANTAN diberikan Bisasiswa melangjutkan pelajaran ke IPTA ataupun IPTS?. Jawab YB PAS tu kerja kerajaan pusat. Kerja dia apa. Baca khutbah hari raya, ataupun Baca tahlil tak pun kerja dia pergi PUTIK ceramoh khabar bendo hudoh ko kerajaan.
.
Dari segi perlancongan juga, PAS juga gagal. Tidak dimanfaatkan langsung keindahan bumi Kelantan. Sungai Kelantan, Lata REK, Pantai Irama, dan banyak lagi. Kelantan pun ada BALI juga iaitu TOK BALI. Pusat pendaratan ikan-ikan segar. Dekat ngan rumah ambo. Rakyat Kelantan kebanyakkan di luar semuanya ingin balik ke KELANTAN suatu hari nanti. Rindunya mereka ke negeri ini. Terbaru indeks Kemalangan dicatatkan di KELANTAN amat tinggi. Selaku YB-YB PAS apa tindakannya?
.
Baru-baru ini juga saya berkesempatan dijemput ke ceramah Agensi Anti Dadah Kebangsaan. Dibentangkan statistik masalah dadah, ubat batuk, pil kuda di kalangan rakyat Kelantan. AMAT MEMBIMBANGKAN. Ataupun kata kartun Wonder pet, INI SERIUS!! Adakah ini semua wujud daripada tekanan hidup di KELANTAN ataupun sikap lepas tangan kerajaan PAS di Kelantan. Biarlah semasa pilihan raya kita hebat berceramah, sesudah menang tengoklah rakyat pula. Ramai lagi yang tidak punya arah tujuan. Mereka juga mahukan pembelaan. Lebih malang lagi mereka pun ISLAM.
.
"Kempen FASA 2 lebih agresif"
:: Semangat menggempur M.U

No comments: