22 July 2009

:: Hebatnya kuasa POLITIK

Bismillahirahmanirrahim
.
Assalamualaikum dan salam sejahtera
.
Sudah hampir seminggu bergelar siswazah di USM Pulau Pinang ini, mengukir banyak periswa manis melayan karenah pelajar disini. Ramai juga pelajar lama yang masih lagi belum tamat pengajian mereka Bak kata mereka "Pra MASTER". Kekadang terasa sedih kerana kebanyakan mereka kaum melayu. Sepatutnya mereka menamatkan pengajian setahun atau dua tahun lepas tetapi kini masih belum dapat menghabiskannya. Mana silapnya. KOMITMEN!!. Dalam mengharungi kesibukan sempat juga saya melawat gedung ilmu di sini. Alhamdulillah suasana amat tenang sekali. Sekali lagi rasa sedih kerana kebanyakan yang sibuk mengulang kaji, mencari rujukan, berbincang masalah bukan daripada rakan sekaum ku. Sangka baik saya mungkin dunia ICT sekarang ilmu di hujung jari. Cabaran di IPT amat getir, ramai yang hanyut jika tidak dibimbing. Ibu bapa berjauhan di kampung mengharapkan kejayaan dari anak-anak mereka. Sebaliknya anak-anak mereka lalai di sini, tanpa arah tujuan berjalan kesana-kemari, mengilai dengan rakan-rakan tidak semahram, berkepit di kolam meninjau ikan-ikan berenang. Begitulah gambaran kesedihan kekadang memikirkan masa depan bangsa saya.
.
Di dada akhbar pula terus menjadi bualan hangat baik di pihak pelajar dan staf mengenai politik di MALAYSIA. Fitnah banyak ditabur. HARAM jadi HALAL. Malu untuk saya bicarakan. Biarlah. Kembalilah kepada landasan yang betul. Berita kematian SU exco Selangor turut menarik perhatian dunia. Apakan tidak, ia telah DIPOLITIKKAN. Inilah hebatnya kuasa POLITIK. Politik mengatasi segalanya, baik pendidikan, ekonomi, sosial,dan segalanya. Namun dalam keghairahan berpolitik jangan kita lupa tunjang kita iaitu AGAMA. Dalam AGAMA tidak pernah menghalalkan cara. Hatta berjuang sekalipun ada adap dan aturan nya. Menyentuh sedikit arus GELOMBANG BIRU yang dicetuskan di Manek Urai dahulu tampak hari ini semakin membadai di seluruh Malaysia terutamanya di Selangor, Kedah dan Pulau Pinang. Sokongan semakin meningkat apa lagi apabila transformasi Pendidikan dibuat oleh kerajaan seperti pemansuhan PPSMI, perkembangan positif kek ekonomi negara, keyakinan pelabur asing, kehadiran pasukan Manchester United dan tidak keterlaluan jika saya katakan jumlah pelajar daripada luar negara semakin bertambah di semua IPT. Mereka yakin dengan kita. Isu syor penambah baikan ISA oleh rakan PEMUDA di lihat satu lagi kematangan politik ILMU bukan politik AMPU.
.
Suasana di USM kampus induk juga semakin meriah. Minggu ini pendaftaran pelajar untuk persatuan pelajar. Penuh ragam dan gaya pelajar mempromosikan aktiviti persatuan mereka. Saya sempat meninjau aktiviti mereka di foyer dewan kuliah sepanjang laluan perpustakaan dan menyertai satu dua persatuan seperti Peratuan Mahasiswa Islam, Himpunan Anak-Anak Kelantan, dan banyak lagi. Bukan apa mahu medampingi dan merealisasikan PERPADUAN.
.
"Politik bukan mainan"
:: Hayati titah Sultan Azlan

1 comment:

nbasudi said...

Klah artikel YB..tapi dalam pada tu g la melawat blog ambo..banyak citer menarik..